Hoe zorg je ervoor dat marketingautomation bijdraagt aan winst of continuïteit

Qibiq traint en adviseert bedrijven en haar medewerkers in het leren omgaan met marketingautomation & CRM tooling. Met deze tips in je achterhoofd maak je een vliegende start!

1) Begin met een plan wat je wil bereiken en de stappen ernaar toe

Wat is je doelstelling? Vaak zijn er op verschillende vlakken doelstellingen, van strategische zoals meer omzet of winst in een gesegmenteerde markt tot tactische, meer leads of opt-ins’ of operationele, zoals met minder kosten meer werk kunnen doen. Heb je nog geen doelen? Helemaal goed een mooie kans om dit in kaart te brengen.

2) Marketing moet marketingautomatisering als prioriteit op strategische agenda zetten, uitbouwen en vooroplopen.

Zijn je doelstellingen helder? Dan ga je van start, maar dit kan je nooit alleen. Wees de linking pin te zijn tussen IT, Sales / Business Development/ HR en Finance. Ga na welke processen er slimmer, handiger en goedkoper kunnen. Een simpele businesscase leert vaak al dat er veel synergie te behalen valt.

3) Schoon je data voor solide gegevensverzameling

De basis van een goed marketingautomation fundament is data. De database van bestaande klanten of leads moet schoon zijn en de opt-ins moeten er zijn om een solide start te maken. Heb je dit niet dan is er eerst werk te doen om bestanden samen te voegen, te schonen en aan te vullen.

4) Begrijp vooraf de kosten: mensen, tijd en technologie

Voordat de machine draait en leads in de goede bakjes vallen, maak je al snel behoorlijk wat kosten. Denk aan het uitzetten van de RFP onder leveranciers. Het inventariseren, analyseren van de mogelijkheden en het inrichten van een projectteam. De kosten gaan altijd over drie grootheden, mensen, technologie of tijd. Deze mix aan investeringen moeten koppen in het plan van aanpak voordat je begint. Zo kan je een businesscase maken op basis van bestaande (wat als ik niets doe) en nieuwe manieren met marketingautomation. De kosten moeten in de regel 4 keer terug worden verdient na een jaar aanloopkosten maken.

Ontwikkel een natuurlijke werkwijze tussen marketing & sales #commerceinnovation

5) Krijg buy-in van de directie en senior managers

Ok, je hebt een systeem gekozen en een bureau waarmee je de eerste campagneflows live heb gezet. Dan heb je een goede stap gemaakt om de nieuwe manier van marketing te laten zien aan interne stakeholders. Maar wat verstaan we nu exact onder buy-in? Heel simpel, snappen wat we doen en hoe het werkt en ook zelf er aandacht en tijd in willen steken. Feitelijk komt het er op neer dat de manier van werken met marketingautomation een logische werkwijze is. Immers zijn er talloze andere manieren om aan nieuwe klanten te komen. Maar zodra de kosten gemaakt zijn is het ook goed om deze regelmatig te verantwoorden.

6) Bewijs waarde vroeg door het laten zien van resultaten

De beste manier om buy-in te verkrijgen is om te laten zien dat marketingautomation werkt. Focus dus niet op fancy functietitels in je team. Een transformatie is geen mooipraterij van de PR afdeling. Het moet een wezenlijke verandering van het werken voor en na realiseren.Maak resultaten zichtbaar! Denk hierbij aan verbetering van klantinzichten, meer verkopen, meer leads. Maar begin simpel, is de content die gemaakt wordt wel goed bruikbaar en past deze in het natuurlijke keuzeproces van klanten. Gebruik de data om de waarde aan te tonen, dan volgt de buy-in zeker!

7) Los eerst kleine problemen op

Focus op het aanpakken van het “Low hanging fruit”. Dit zijn de processen of randzaken waar je echt al tijden vanaf wil. Marketingautomation biedt 100 kansen zijn nieuwe manieren van werken te ontdekken. Dat oude systeem wat ‘houtje touwtje’ in de perceptie van velen was, kan je snel uitzetten en hiermee kosten en frustraties beperken

8) Train mensen & ontwerp leermiddelen

Afbeeldingsresultaat voor design thinking

Train je team de jusite nieuwe skills die ze nodig hebben om snelheid te maken in de nieuwe manier van werken. Denk na over wat je wil bereiken. Welke producten ga je opleveren. Qibiq werkt met de design thinking methodiek om samen tot heldere omschrijvingen van producten of dienstverlening te komen. Daarna is het verstandig om te manier van werken zo in te richten dat er ook snelheid gemaakt kan worden. Denk aan sprints die bijdragen om een 1 van de 5 onderdelen uit te werken.

Vergeet je bestaande klanten niet , want het winnen van nieuwe klanten kost veel meer moeite dan het behouden van bestaande klanten!

Dus denk niet in leads maar in loyaliteit! #customerintimicy. Immer bepaalt 20 % van je klanten vaak 80% van je omzet.

grid marketing automation

Over qibiq

Qibiq inspireert! Heb je vragen over onze artikelen neem gerust contact op.

Recent werk

Recente reacties

    Contact Details

    Mobiel: +31 0624465858
    Email: elmar@qibiq.nl

    qibiq tweets

    For privacy reasons Twitter needs your permission to be loaded.
    Ik Accepteer
    Neem contact op

    Aan de slag!

    VERTEL ME MEER OVER JOUW UITDAGING

    Een nieuwe klantengroep via digitale kanalen aan je binden? Een strategie voor klantcontact? Vertel me jouw uitdaging.

    LET’S TALK